Tényleg felgyorsulhatnak a vonatok a Budapest-Újszász-Szolnok vasútvonalon?

Megosztás

Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent egy feltételes, közel 81,72 milliárd forint értékű pályázat, amely a Nagykáta és Újszász közötti vasúti szakasz teljes körű megújítását célozza. A beruházás tervezési és kivitelezési feladataira az Építési és Közlekedési Minisztérium keres kivitelezőt – tényleg megtörténhet, hogy gyorsabban közlekedhetünk ezen a vonalon?

A fejlesztés a MÁV 120a számú, Budapest–Újszász–Szolnok közötti kétvágányú, villamosított fővonalat érinti, amely nemcsak a budapesti elővárosi forgalom szempontjából kiemelt, hanem a nemzetközi vasúti törzshálózat része is. A vonal a Budapest–Békéscsaba–Lőkösháza (120-as számú) szakasz folytatásaként Arad irányába kapcsolódik be a nemzetközi forgalomba, illetve

A projekt során a 29 kilométeres szakaszon mintegy 58 kilométernyi vágányt építenének át, valamint megújulhatnak a pályamenti létesítmények, műtárgyak és biztosítóberendezések.

A fejlesztés végeztével a szerelvények akár 120 km/h sebességgel és 225 kN tengelyterheléssel közlekedhetnek majd, ami jelentős előrelépés a jelenlegi, sok helyen 40–60 km/h-ra korlátozott haladási sebességhez képest.

A nyertes kivitelező feladata nemcsak a vasúti pálya korszerűsítése lesz, hanem a biztosítóberendezések telepítése, valamint az állomási, út- és közműépítési munkák elvégzése is. A beruházás részeként 20 híd és 5 csőáteresz szinén megújulna. A projekt megvalósítását 48 hónapos időtartamra becsülik.

A fejlesztés valóban kulcsfontosságú lépés lehet a Budapest és a megyeszékhelyünk vasútvonalának teljes modernizációja felé, jelentősen növelve az utazási komfortot és a menetidő-pontosságot, a kérdés csak az, hogy mennyi valósul meg belőle. A nyár végén már olvashattak róla a Szol24-en, hogy a választások közeledtével beindult az ígérgetés – megjelent egy hetvenoldalas dokumentum, amelyben a minisztériumok összegyűjtötték mindazokat a beruházási elképzeléseiket, amelyeket 2035 végéig szeretnének megvalósítani. A felsorolás rendkívül hosszú, több mint ezerötszáz különféle projekt és azok tervezett költségei szerepelnek a listán.

A gond csak az, hogy mindezek inkább egyfajta kívánságlistának tekinthetők, semmint részletesen előkészített programnak.

Kép: MÁV-csoport

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek